Musikbooking på Roskilde Festival + Koncert med Bisse
Kom til panelsamtale og koncert, når vi sammen med Roskilde Festival inviterer tre af festivalens programlæggere samt kunstneren Bisse indenfor til en samtale om overvejelserne bag den musik, der bookes til festivalen. Efter samtalen giver Bisse solokoncert på flyglet blandt betonsøjlerne i Mellemrummet.
Med et deltagerantal på 130.000 festivalgæster er Roskilde Festival Nordeuropas største kultur og musikfestival. Med denne titel følger en forpligtigelse til at præsentere et diverst musikprogram, der både rummer store headliners, men også baner vejen for fremadstormende artister.
Hør panelet diskutere, hvordan især festivalens First Days-program er medvirkende til at skabe muligheder for de mindre etablerede artister i en branche, der kan være svær at navigere i som ny artist. Samtalen modereres af underviser på højskolen, Aske Erbs Ørbæk.
I panelet kan du møde:
- Stefan Gejsing, programlægger hos Roskilde Festival
- Selma Eistrup Madsen, teamleder for Team First Days og First Days-programlægger
- Vy Sakauskaite, First Days-programlægger og tidligere elev på Roskilde Festival Højskole
- Bisse, musiker og performer
Efter panelsamtalen kan du glæde dig til en solokoncert med multitalentet Bisse, der vender tilbage til højskolen og ikke mindst højskolens flygel, som han både har besøgt i 2019 og 2022.
Læs også mere om to af højskolens hovedfag, Musik og Music Management.
Hvad er Orange Onsdage?
Velkommen til Orange Onsdag, højskolens offentlige arrangementer. Hver onsdag kl. 19:30 inviterer vi indenfor til spændende talks, debatter, foredrag og koncerter med indsigt og udsyn – altid ledsaget af højskolestemning i form af fællessang, kaffe og kage. Se alle Orange Onsdage.
Bisse
Læs mere om Bisse under billedet.
Danmark har fostret et unikt sangskrivertalent og en normbrydende performer. Under sit alias Bisse har 37-årige Thorbjørn Radisch Bredkjær over en periode på godt ti år udsendt hele femten albums af ekstraordinær høj kvalitet. Med vid, bid og utæmmelig energi trådte Bisse ind på scenen med sin såkaldte ’Blod’-trilogi, tre væsensforskellige plader, der behandlede først kropslige, så følelsesmæssige og sidst samfundsmæssige tilstande. Vilde og konfronterende sange fulde af kropsvæsker, hjertesorg og blod i gaderne på trilogiens afsluttende album ’Happy Meal’.
Med dobbeltalbummet ’Højlandet’ fra 2016 brød Bisse for alvor igennem. Albummet blev kåret til årets udgivelse i Politiken og fik ialt fem Steppeulve ved musikanmeldernes prisuddeling i januar 2017. Også uden for landets grænser skabte albummet opmærksomhed. I Norge udråbte en af landets store forfattere Thomas Espedal uden omsvøb singlen ’Seks Hjerter’ til årets bedste sang i 2016. Bisse udgav i september 2017 ’19. 6. 87.’ – et album, der var bygget op omkring en række kollageagtige minder fra Bisses barndom og ungdom. Udgivelsen afstedkom, at Bisse i april 2018 modtog musikforlæggernes Carl-pris for ’Årets tekstforfatter’.
I 2018 blev albummet “Tanmaurk” udgivet, indspillet sammen med Copenhagen Phil. Weekendavisen udråbte Tanmaurk til årets album og erklærede, at Bisse er ”det nærmeste dansk musik er kommet et vaskeægte Gesamtkunstwerk i mange, mange år.” Den efterfølgende koncertturné ‘Tanmaurkrevyen’ blev opført i Danmarks fire største byer samt i Trondheim og Oslo. Albummet blev nomineret til Nordic Music Prize 2019, hvor Bisse modtog en ’runner-up’- udmærkelse.
I foråret 2020 udgav Bisse Corona-albummet “cobid-20”, som efterfølgende blev opført som musical på Østerbro Teater, hvilket Bisse fik en præmiering for af Statens Kunstfonds Legatudvalg for Scenekunst. Samme efterår udkom albummet “Tårefilm”, som dagbladet Politiken udråbte til årets album i 2020. Det seneste album, “Traumecentret”, udkom i august 2023 og fik fem hjerter i dagbladet Politiken. Albummet blev iscenesat på Østerbro Teater med premiere d. 14. september.
I 2024 gik Bisse sammen med eksperimentalrockbandet SVIN om at lave supergruppen BISSESVINET. De udgav deres debutalbum ’Blodager’ i november 2024. Ved anmeldelsen af albummet skrev musikanmelder Kim Skotte fra dagbladet Politiken: “Bisse er en af Danmarks få ægte originaler”.
Det er svært at se, hvor grænserne går for Bisses formåen. Tiden kalder på en kunstner af Bisses format. Som Klaus Lynggaard, de danske musikanmelderes ’grand old man’, skrev i sin anmeldelse af Bisses koncert i København helt tilbage i 2016:
”Vi trænger ved Gud til nogen, der netop tør være alt for meget, åbne op, krænge ud, ridse vore ansigter til blods med deres nøgne sjæl, uhyrlige musikalitet og skarpe intellekt. Tiden er moden til Bisse. Er du?”
