Ring mig opFå en rundvisningBestil brochureTilmeld dig langt kursusTilmeld dig korte kurser

Om

Vi tager det bedste fra den danske højskoletradition og kombinerer det med Roskilde Festivals erfaringer indenfor frivillighed, projektledelse, holdningsarbejde og kulturproduktion.

Ideen om Roskilde Festival Højskole opstod i 2004 under et seminar på spillestedet Gimle i Roskilde, hvor kommunen havde fokus på udviklingen af en ny bydel omkring den tidligere betonfabrik Unicon.

I 2005 samledes en komité bestående af repræsentanter fra Roskilde Festival, Roskilde Kommune og en arbejdsgruppe omkring højskolen for at forberede grundlaget. I 2008 donerede Foreningen Roskilde Festival de første midler til højskolen. Jesper Øland blev ansat som højskolens første forstander i juni 2009 til at skabe skolens faglige og værdimæssige fundament samt rejse lokal opbakning og tilvejebringe den nødvendige finansielle støtte til byggeriet.

I 2010 lave højskolen sit første korte kursus i forbindelse med Roskilde Festival. Et hold på ca. 30 højskoleelever lavede højskole i den tomme betonfabrikshal også kendt som Hal10. På dette tidspunkt vidste ingen at det var samme bygningen som skulle transformeres til en nybygget højskole. Det var også her behovet for forkortelsen RoFH opstod blandt eleverne.

'Festivalhøjskolen', højskolens første korte kursus, i forb. m. Roskilde Festival 2010.

Indvielse af Roskilde Festival Højskole, 22. februar 2019.

Den 27. marts 2017 blev første spadestik til Roskilde Festival Højskole taget. Skolen åbende den 6. januar 2019. Første årgang talte 70 elever i alderen 18 til 30 år. Den officielle indvielse fandt sted 22. februar 2019. I denne anledning skrev det danske rockband Nephew en ny version af ‘At dø er at rejse’ som højskolens officielle indvielsessang.

I højskolens vedtægter hedder det: “Roskilde Festival Højskole vil med skolens fag og i skolens dagligdag skabe rum til fordybelse og inspirere mennesker til at handle og til at virkeliggøre ideer og drømme sammen med andre”.

Med afsæt i Roskilde Festivals fokus på musik, kunst og forandring, udbyder Roskilde Festival Højskole en bred vifte af fag hovedsageligt inden for musik, ledelse, design, lyd & lys, film og kunst. ’Vi bygger fællesskaber’ er blevet det fælles omdrejningspunkt for Danmarks første nybyggede, almene højskole i 50 år. At lærere, elever og personale på et højskoleophold bygger nyt og skaber noget nyt, som både er rammer og indhold, sammen.

I januar 2020 overtog Hans Christian Nielsen som forstander for RoFH. Året startede med det første fyldte hold. Kort efter kom corona, der tvang Roskilde Festival Højskole til at finde veje til at drive festival højskole uden festival. Det har ført til nye stærke kunst- og kulturprojekter og -formater, eksempelvis sammen med Turning Tables under overskriften ‘Solidarity during lockdown’, og i efteråret 2021 afviklede højskolen den første GRASP – en festival for nye idéer – i samarbejde med Roskilde Festival, Roskilde Universitet, ROMU og kommunen.

Etableringen af Roskilde Festival Højskole har været støttet fra mange sider. Det samlede budget for etableringen var ca. 160 millioner kroner, hvor de primære donorer var Realdania, A.P. Møller Fonden, Roskilde Kommune og Foreningen Roskilde Festival.

Højskolens værdier er præget af det frivillige engagement, det humanitære fokus og den skaberkraft, der hvert år udgør begivenheden og fællesskabet Roskilde Festival.

Højskolens værdigrundlag

Roskilde Festival Højskole er en almen folkehøjskole placeret i den kreative bydel Musicon i Roskilde. Højskolens værdier er præget af det det almennyttige formål, den skaberkraft og det frivillige engagement, der udgør fællesskabet Roskilde Festival.

Vi skriver os ind i den danske højskoletradition og sætter livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse i centrum for skolens virke.

Vi tror på, at kunsten kan stille spørgsmål, inspirere og bygge bro mellem forskelligheder og forene mennesker på tværs af skel og kulturer og er derfor en vigtig bestanddel af ethvert demokratisk samfund. Derfor fokuserer vi på kunstens og kulturens betydning for menneskers liv, fællesskaber og vores demokrati.

Vi ønsker en bæredygtig fremtid for alle. Derfor er miljømæssig og social bæredygtighed gennemsyrende i alt, hvad vi gør på højskolen.

Vi tror på, at mennesker lærer bedst, når fundamentet er nysgerrighed og egen motivation. Vi mener, at læring sker bedst i mødet med virkeligheden og at kilden til den gode idé opstår i mødet mellem teori og praksis, mellem høj faglighed og tværfagligt projektarbejde.

Vi mener, at det enkelte menneske står stærkest i et fællesskab bestående af forskelligheder, og at de bedste fællesskaber bygges, når folk møder hinanden med åbenhed, nysgerrighed og lysten til at lære af og forstå hinanden: Vi vil derfor dyrke det ligeværdige og levende samspil mellem forskellige livssyn og perspektiver.