“Højskolelivet er som en lang forelskelse”
Møbelsnedker og arkitekt Nikolaj De Hansen nyder både at tegne møbler, forarbejde materialet og ja, selv at rydde op i værkstedet. Nu underviser han i håndværk og design på Roskilde Festival Højskole.
Nikolaj dukker op på Roskilde Festival Højskole tre kvarter før vores aftale, fordi han lige vil bruge noget tid til at se sig omkring på området. Det siger meget om manden, der er hovedfagslærer i design. Nikolaj er nemlig en, der gerne lærer sig selv lidt ekstra for at kunne føre sine idéer ud i livet.
“Det, der giver mening for mig, er, at jeg har mulighed for at gå op i og ned i skala – et arbejdsfelt mellem idé og mock up. Det er nok en af grundene til, at jeg gerne ville have håndværket med som uddannet arkitekt.”
Højskoledreng rykker ind i træværkstedet
Vejen mellem idé og udførelse er meget kort for Nikolaj, som har en bachelor i Statskundskab, en uddannelse som arkitekt og mange års erfaring med møbelsnedkeri.
“Efter min egen højskoletid så jeg mig selv som et politisk tænkende menneske, men min tid på statskundskab flyttede nogle ting – og nu har jeg fundet ud af, at der hvor kan få bedst indflydelse, er ved at være ordentligt til stede hvor jeg er og at sætte et positivt fysisk og konkret aftryk på omgivelserne.”
Derfor startede Nikolaj på arkitektskolen, der han havde færdiggjort sin bachelor i Statskundskab. I arkitektfaget arbejder man nemlig hele tiden løbende mellem idéer, tegninger og modeller, hvilket gav Nikolaj lysten til at blive en dygtig håndværker.
“Min metode har været, at jeg har vidst, hvordan det skulle ende – både funktionelt og udtryksmæssigt, men også finish-mæssigt. Og så har jeg måttet regne baglæns fra det og har fundet ud af, hvad jeg havde brug for at lære noget om eller øve mig i.”
Eleverne skal lære at bygge sammen
Når eleverne træder ind i værkstedet på Roskilde Festival Højskole, er der både fokus på at blive dygtig til konkrete dele af et hovedfag, men bestemt også på at arbejde sammen, som man i høj grad gør det på festivalen. Her spiller byggeholdene en kæmpe rolle for alt fra musik, mad og kunst til de fællesarealer, hvor en stor del af festivalen udspiller sig.
“Først og fremmest vil jeg gerne have, at det er en gruppe og et fællesskab, der er på holdet. Vi kunne for eksempel alle sammen arbejde på et stort møbel eller rummelighed med mange funktioner, der udvikles af eleverne og som tilsammen udgør helheden.”
Det er dog også vigtigt for Nikolaj, at eleverne hver især får lov til at dyrke det i design-fagene, som de bliver særligt bidt af. Derfor kommer han også til at agere mesterlærer, når eleverne rykker ind ved drejebænken og slibemaskinen i det træbeklædte værksted.
“Jeg vil gerne give eleverne modet til at arbejde med forskellige materialer, og så kan man løbende udvikle sig med feedback fra de andre, efterhånden som man finder sin inspiration og kunnen i værkstedet.”
Det er virkelig vigtigt, at det vi bygger har et større formål - og ikke bare bliver smidt ud bagefter.
Elevholdene kommer til at præge højskolen – og festivalen
Nikolaj ser store muligheder for at bygge fællesskaber mellem eleverne, men bestemt også for at bygge til de fællesskaber, der bliver behov for, når eleverne får en dagligdag på højskolen – og ikke mindst på Roskilde Festival:
“Når nogen skal lave scene ville det være oplagt for designerne at komme på banen. Det er virkelig vigtigt, at det vi bygger har et større formål – og ikke bare bliver smidt ud bagefter. Det kunne også være, vi skulle bygge et møbel, der kan få en funktion udendørs, og som kan videreudvikles af de kommende hold på skolen.”
Som elev på de første hold får man altså mulighed for at præge området, efterhånden som behovet opstår. Og så får man mulighed for at leve sine byggedrømme ud på Roskilde Festival, efter at have fordybet sig i værkstedet i flere måneder.
Blå bog
Navn: Nikolaj De Hansen
Født: 18. august 1975 i Ringsted
Uddannelse: Arkitekt og BA i Statskundskab
Fag på RoFH: Design